Forestilling med feil merkelapp

Oslo Danse Ensemble lanseres internasjonalt med en forestilling som utgir seg for å være noe litt annet enn den er. Forestillingen Salve Regina har sine morsomme og sprelske sider, men er også mer naken i sitt uttrykk, sier Dagsavisens anmelder i dette utdraget. 

Salve Regina 2017 Foto Erik Berg 0721

Oslo Danse Ensemble gjorde en svært vellykket Jo Strømgren-koreografi under sin jubileumsforestilling for tre år siden. Nå har ODE og Jo Strømgren kompani tatt samarbeidet et steg videre og skapt ODEs første helaftens forestilling med fokus på ett uttrykk. «Salve Regina», en forestilling til trøst og om trøst, «som assosierer over behovet for håp og lindring i vanskelige tider», som programmet sier. Det er vakkert tenkt, men egentlig veldig vanskelig å få øye på i det ferdige resultatet. 

Forestillingen har fått navn etter en katolsk hymne, Mariahymnen, og de katolske referansene er flere i denne forestillingen. Både et relikvieskrin, et røkelseskar og et maleri av jomfru Maria er med. I forestillingens fem deler beveger vi oss fra middelalderlige omgivelser via et mer nakent uttrykk til noe som skal peke på vår egen samtid, i alle fall sett ut fra valgene av kostymer. Linjene som trekkes på denne måten, er fine. Allikevel er det noe jeg stusser over ved forestillingens helhet, og det er noe som ikke går helt opp. 

Strømgrens koreografiske uttrykk er slik vi har sett det i hans mange forestillinger, svært karakteristisk. Det innehar blant annet mye komikk, raske skift, vendinger og avbrudd, mange små detaljer og historier. Det er som regel overraskelse på overraskelse. I de tre midtre delene av Salve Regina er mye av denne stilen slipt ned, og koreografien fremstår som mer generell samtidsdans, hvis det finnes noe sånt. Det er fint, men det også er verken fugl eller fisk, bare dansere i samspill med hverandre, med positurer som tidvis minner om den greske antikkens statuer, uten at det gir noen egentlig mening i denne sammenhengen. Uttrykket i forestillingens tre midtre deler er ellers for pregløst til at det kan vekke de assosiasjonene som det kanskje var ment. 

Les hele anmeldelsen her (bak betalingsmur)

Anmeldelsen er gjengitt etter tillatelse. 

Salve Regina, 9.–17. desember 2017

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus