MoederHermanSorgeloos

PeepingTom

Moeder, 03. - 05. november 2016

Moeder,
03. - 05. november 2016

Moeder (Mor) 2016 er den andre delen av en trilogi om medlemmene av en familie som startet med Vader (Far) fra 2014 og vil fullføres med Kinderen (Barn).

  • Varighet70 min
  • PrisNOK 175-380
  • SceneHovedscenen

Spilledatoer

  • 03. november - 18:00
  • 04. november - 18:00
  • 05. november - 18:00

Peeping Toms nye produksjon (urpremiere 29. september) fører tilskueren inn i en serie av tilsynelatende kjente rom: fødeklinikken, et begravelsesbyrå, et platestudio, et museum - rom hvor det private og offentlige møtes. Hvor historie, nåtid og framtid desperat forøker å holde fast på den sykliske tidsdimensjonen ved en arketypisk morsfigur. Sorg over en mors død er utgangspunktet for forestillingen. Utøverne drar publikum inn i en større sammenheng av fravær og savn, og angsten og assosiasjonene som utløses av dette. Moeder skygger ikke unna de vanskelige problemstillingene. Vi ser en liten jente som vokser opp i en salgs rugemaskin. Jo eldre hun blir, jo mer knust blir hun. Hva holder henne der? Hvorfor kan hun ikke komme seg ut? Samtidig ser det ut for at alt nytt liv skaper angst og lidelse blant menneskene som omgir henne.

I Moeder framstiller Gabriela Carrizo kroppen som et lager hvor en mengde av bevisste og ubevisste minner smelter sammen og definerer hvem vi er. Verket skaper uventede forbindelser som overskrider grensene mellom lidelse, sorg og feiring, mellom det å holde fast på og la gå, struktur og galskap. Her kan liv og død bli kunst, for alle å se. I overgangene mellom regissøren og aktørenes individuelle minner finnes det et kollektivt og universelt minne som gjennomlyser forestillingen.  Dette minnet trigger urovekkende refleksjoner rundt meningen og  ansvaret ved å være kvinne, mor og forelder. 

Hjemmeside

The dance theater of Peeping Tom is very original and unique.

GB Opera

I Moeder viser koreografen Gabriela Carrizo kroppen som et lager hvor bevisste og ubevisste minner oppstår

Bakgrunnsstoff

  • 04

    Tomt for dans i kroppen

    Peeping Tom-utøver Brandon Lagaert forteller at etter 4 måneder med improvisasjon i produksjonsfasen blir det nokså tomt for dans i kroppen. Da må man utenfor boksen for å finne ny inspirasjon. Musikk, streetdance, kunst, en hamster - you name it. Se bilder fra workshopen han holdt på Dansens Hus.

  • 540 A2388

    Statist på kort varsel

    Lege, sexolog og skuespiller Haakon Aars forteller om ”sitt liv” som statist for Peeping Tom.

  • Moeder C Herman Sorgeloos 3637 Hr

    Cry baby!

    På sete 32 F satt jeg i 11.270 meters høyde en torsdag ettermiddag og hørte Schuberts strykekvartett i C- dur på vei mot Frankfurt.

  • Skjermbilde 2016 10 31 Kl 19 19 22

    Med film som bakteppe

    Peeping Toms univers er ikke bare sterkt samfunnsengasjerte, de finner også inspirasjon i både film og litteraturen.

  • Alouer  Herman Sorgeloos

    Twin Peaks møter dansen

    Med en sterk visuell estetikk, tar Peeping Tom i bruk filmatiske referanser. Vi har dykket ned i arkivet!

  • Moeder C Oleg Degtiarov 6 E8 A8477 Hr

    A family trilogy

    Moeder (Mother) (2016) is the second volume of a trilogy about the members of the family that opened with Vader (Father) (2014) and will close with Kinderen (Children).

  • Moeder C Herman Sorgeloos 8473 Hr

    3 – 2 - 1: Action

    Filmskapere har latt seg fascinere av dansende kropper helt fra filmens spede start, men kunstnerisk inspirasjon går begge veier. I samtidens dans kan du se filmens påvirkning, hvis du ser etter.

  • Dansenhus Peeping Tom Nhill Lowres 34 Of 44

    Belgisk bevegelse

    Hvordan har ett av Europas minste land blitt en av verdens største nasjoner innen samtidsdans? Vi dro til Brussel for å finne svar.

Medvirkende

  • Produksjon

    Peeping Tom

  • Regi

    Gabriela Carrizo

  • Regiassisten og dramaturg

    Franck Chartier

  • Medskapende utøvere

    Eurudike De Beul
    Maria Carolina Vieira
    Marie Gyselbrecht
    Brandon Lagaert
    Hun-Mok Jung
    Yi-Chun Liu
    Simon Versnel
    Charlotte Clamens

  • Statister

    Molly Irma Horn, Maj Johansen, Maren Serine Andersen, Haakon Aars

  • Lyd, komposisjoner og arrangementer

    Raphaëlle Latini
    Renaud Crols
    Glenn Vervliet
    Peeping Tom

  • Lydmiksing

    Yannick Willox, Peeping Tom

  • Lysdesign

    Giacomo Gorini
    Amber Vandenhoeck

  • Kostymedesign

    Diane Fourdrignier
    Kristof Van Hoorde (i lære)
    Peeping Tom

  • Scenograf

    Amber Vandenhoeck
    Peeping Tom

  • Produksjon av scenografi

    KVS-atelier
    Peeping Tom

  • Prøvevideoer

    Sulok Swablamban
    Gaspard Rozenwajn

  • Samproduksjon

    Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen)
    Taipei Performing Arts Center (Taiwan)
    KVS - Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel)
    GREC - Festival de Barcelona / Mercat de les Flors (Barcelona)
    HELLERAU - European Center for the Arts Dresden
    Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
    Maison de la Culture de Bourges
    La Rose des Vents (Villeneuve-d’Ascq)
    Festival Aperto/Fondazione I Teatri (Reggio Emilia)
    La Bâtie, Festival de Genève

  • Støttet av

    the Flemish authorities

  • Distribusjon

    Frans Brood Productions

  • Støttet av

    World première on 29 September 2016 at Teater im Pfalzbau, Ludwigshafen
    ‘Moeder’ is supported by Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen(DE) and Taipei Performing Arts (Taiwan), two key partner for the ‘Vader’, ‘Moeder’ and ‘Kinderen’ trilogy.

  • Videoprøver

    Sulok Swablamban

  • Kunstnerisk Assisten

    Diane Fourdrignier

  • Foto

    Herman Sorgeloos