Hva leter du etter?

Middelaldernachspiel

Hvordan ville Fugees hørt ut i Middelalderen? Kan man synge aldeles nydelig mens man står på hodet? Er paljettkostymer som får en hvilken som helst kunstløper til å se tekkelig ut en god idé?

Hh 7332

Carte Blanches forestilling Soufflette gir deg svar på disse spørsmålene og mer til. Forestillingen har tatt publikum med storm, ikke bare på grunn av den visuelt rike og frapperende koreografien, men også fordi danserne synger flerstemt gjennom store deler av forestillingen. De syngende danserne skaper en stemning og en opplevelse som har vakt oppmerksomhet og beveget både publikum og anmelderne. Siden urpremieren under Festspillene i Bergen er forestillingen spilt og skal spilles en rekke steder i Norge. Nå er turen kommet til Oslo og Dansens Hus.

I skumringslys trer skikkelser kledd i store ullkostymer frem, skikkelsene kaster seg inn i rytmiske ritualer krydret med lovsang. De synger mens de tramper, står på hodet, danser sammen og alene før de finner hverandre og blir en egen kult som skaper grunnlaget for en blomstrende finale. I Soufflette inviteres publikum med på en musikalsk reise som blåser liv i Middelalderens tradisjoner. Forestillingen utfolder seg som en berusende midtsommernattsfest full av liv, sang og danselyst.

Hh 7230

Med referanse til begrepet soufflette som betyr å blåse røyk inn i en annen persons munn, spør koreografen bak forestillingen, franske François Chaignaud, hva som skjer hvis en person fra middelalderen skulle blåste luft gjennom våre lepper. Den musikalske reisen som så utspiller seg på scenen blåser liv i middelalderens tradisjoner.

- Det finnes ingen mulighet til å hvile når kroppen skal utrykke både dans og sang samtidig. Det krever en stor innsats fra hjernen, pusten og musklene, særlig fordi jeg ikke ønsker å fire på kvaliteten på hverken syngingen eller dansen, sier Francois Chaignaud.

Chaignaud er basert i Paris og arbeider både med dans, musikk og selvtransformering. Han har jobbet i flere ulike kontekster, fra kabaret ertil store scener, fra museéer til repertoarkompanier som Carte Blanche. Vanligvis står han selv på scenen i sine arbeider, så for ham er det en ny erfaring å stå på utsiden og skape en forestilling uten å delta selv.

Soufflette, 11.–14. oktober 2018

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus