Hva leter du etter?

Et pulserende eventyr

Bli med inn i Marokkos gater.

Nass People_Foto_Charlotte_Audureau8_190528_1336041.jpg

Forestillingen Näss er koreografert av Fouad Boussouf, som også er kunstnerisk leder for Massala Dance Company som han etablerte i 2010. Kompaniet kombinerer hiphop, samtidsdans, tradisjonelle nordafrikanske danser og nysirkus i sitt unike uttrykk.

Fouad Boussouf er danser, koreograf og pedagog. Han ble født i Marokko og flyttet til Frankrike i 1983, her begynte han sin dansetrening bestående av hiphop, moderne jazz og sirkus. Han fortsatte så danseutdanningen sin i Paris med fokus på samtidsdans og hiphop. Boussouf har en master i samfunnsvitenskap fra Universitetet i Paris, der han også underviser i «Dans og verdenskulturer». Han underviser jevnlig ved flere danseskoler rundt om i Paris og har holdt workshops både i Frankrike og utlandet. Som utøver har han samarbeidet med Ahmed Lahcen, Farid Berki, Pierre Doussaint, Trick Nasty Crew og Megajam. Han har koreografert en rekke forestillinger med Massala Dance Company som har turnert og fått gode kritikker i Europa, Karibien, Midtøsten og Nord-Afrika. Boussouf er som koreograf inspirert av både Akram Khan og Hofesh Shechter.

Näss er en rytmisk reise for syv mannlige dansere og utifra rytmen vokser det åndelige fellesskapet danserne utgjør, som en sammensmelting av ulike kropper og energier. Forestillingen balanserer på grensen mellom det hverdagslige og det hellige, mellom frenetisk modernitet og eldgamle ritualer. Den tar deg til Marokkos gater, der tradisjon og fornyelse eksisterer side om side og blandes ihop. Boussouf har selv tatt opp lyder fra gata i Marokko, som komponisten Roman Bestion har tatt i bruk i sin komposisjon. Näss danses av Elias Ardoin (eller Yanice Djae), Sami Blond, Mathieu Bord, Maxime Cozic (eller Teddy Verardo), Loïc Elice, Justin Gouin og Nicolas Grosclaude.

Nass Charlotte Audureau8
NÄSS/ MASSALA DANCE COMPANY - Foto: Charlotte Audureau

I prosessen har kompaniet jobbet med kontraster i forholdet mellom dans og musikk, og det har hele veien foregått en forhandling mellom komponistens og dansernes bidrag. Boussouf sier han «komponerte Nässsom et pust, både fysisk og mystisk på samme tid, dette minner oss på hvor viktig det er å være forankret der man kommer fra for å kunne kjenne stedets vibrasjoner.»

Näss betyr mennesker og gjennom rytme uttrykkes menneskers evige leten etter et annet sted, både i åndelig og fysisk forstand. Forestillingen utforsker den gjensidige påvirkningen mellom nordafrikansk dans og hiphop. Boussouf har også latt seg inspirere av de marokkanske, regionale dansene Taskiwine og Regadda, samt mystikken i Gnawa-tradisjonen.

Gnawa er en sentral del av marokkansk kultur og musikken er en blanding av afrikanske, arabiske og Marokkos urbefolkning berbernes musikalske tradisjoner. Gnawa lar seg blant annet inspirere av sufi, den islamske mystikken, og er kjent som transemusikk. En frase eller noen få linjer repeteres igjen og igjen, og en sang kan vare lenge, noen ganger opptil flere timer i strekk. Musikken brukes i religiøse ritualer der den akkompagneres av blant annet ekstatisk dans. I tillegg til å opprettholde tradisjoner er Gnawa-musikken en sjanger i stadig utvikling. Den består av mye improvisasjon og de siste tiårene har den blitt blandet med beslektede musikksjangre som jazz, reggae, blues og hiphop. En Gnawa-konsert har ofte et stort musikalsk spenn, fra meditative toner til fengende danserytmer.

Nass People_Foto_Charlotte_Audureau8_190528_13360412.jpg

For Fouad Boussouf er det en kobling mellom Nass El Ghiwanes sangtekster og opprøret mot det etablerte samfunnet i hiphop-kulturen i USA i samme tidsperiode. Hiphopkulturen oppstod blant afroamerikansk, latino og karibisk ungdom i bydelen Bronx i New York på starten av 70-tallet, og har siden spredt seg til hele verden. Mange mener at hiphopen ble født på et helt spesifikt «block party» i august 1973 der artisten «Kool Herc» var DJ og MC, altså den som hadde mikken. De fire opprinnelige grunnelementene i hiphop var dj-ing, rapping, grafitti og breakdance. Etter hvert regnet man også med beatboxing og streetfashion, i tillegg til historisk kunnskap om hvordan kulturen oppstod, hiphop som språk og såkalt gate-entreprenørskap. Flere rappere fra New York hadde et sterkt politisk innhold i sine låter og gjennom musikken sin startet de en rekke diskusjoner rundt ytringsfrihet, rasisme og sosial urettferdighet.

Fouad Boussouf er opptatt av det han opplever som en spirituell form for hiphop, som er preget av forfedres tradisjoner og sterkt forankret i afrikanske stammerøtter.

Kilder: http://www.nscd.ac.uk/riley-theatre/blog/interview-fouad-boussouf/ https://theculturevulture.co.uk/cultures/nass-massala-dance-contemporary-dance/ https://www.moroccoworldnews.com/2014/03/126067/nass-el-ghiwane-story-of-a-moroccan-legend/ https://snl.no/hiphop

Näss (people), 6.–7. september

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus