Hva leter du etter?

PICHET KLUNCHUN AND MYSELF, 25.–24. april 2010

PICHET KLUNCHUN AND MYSELF,
25.–24. april 2010

Spilles: søn. 25. apr. 2010 lør. 24. apr.
FORESTILLINGEN ER AVLYST

Forestillingene er dessverre AVLYST på grunn av den ustabile flysituasjonen i Europa som gjorde det umulig å få utøverne til Oslo i tide. De som har kjøpt billetter kan henvende seg vår billettluke og få refundert billettene!

Før man har sett denne forestillingen så kan man nok føle seg ganske klok, sånn generelt. Vi kan allikevel love at du etter å ha sett denne har med deg noen nye tanker og antagelig litt mer innsikt på veien videre.

Om du noen gang har gjort deg tanker om kunst, koreografi, kulturforskjeller, politikk eller det meste annet så vil du finne noe av interesse her.
Forestillingen utgjør møtet mellom Frankrikes ‘bad boy’ innen koreografi Jérôme Bel og og den klassisk skolerte Thai-danseren Pichet Klunchun, og deres vedvarende samtale om kunst, dans, liv og sånt.
«Pichet Klunchun and myself» oppstod gjennom det genuine møtet mellom to meget sterke, personlige og ekstremt ulike kunstnere. Jérôme forteller at de ikke klarte å slutte å snakke sammen, så da premièredagen var der, var det alt de hadde å by publikum på. Det har ikke publikum vært særlig lei seg for, og etter nesten 5 år reiser fremdeles forestillingen rundt til forundring og begeistring overalt.

I 2008 Mottok Jerome Bel og Pichet Klunchun ‘Routes Princess Margriet’ -prisen for kulturelt mangfold (European Cultural Foundation) for Pichet Klunchun & myself (2005).

«I september 2005 ble jeg invitert til Bangkok av kuratoren Tang Fu Kuen fra Singapore for å lede et prosjekt. Jeg undret en stund på om jeg skulle takke ja til invitasjonen eller ikke, og jeg foreslo til slutt å prøve et samarbeid med en tradisjonell Thai-danser.

Jeg er virkelig dypt interessert i de utenomvestlige utøvende kunstenes tradisjoner, innen både dans og teater, etter å ha blitt fortryllet av en Kabukiforestilling jeg overvar i Tokyo i 1989. Jeg har lignende følelser for tradisjonell indisk dans og paradene i karnevalet i Rio de Janeiro.

Tang Fu Kuen foreslo et møte med meg til danser og koreograf Pichet Klunchun under mitt opphold i Bangkok i desember det samme året. Vi møttes uten å på forhånd vite noe om hva det endelige utfallet av vårt møte kunne bli. Jeg hadde kun forberedt noen spørsmål å stille hans danser. Personlig hadde jeg bare vage anelser om hva tradisjonell Thai-dans var, og Pichet Klunchun kjente ikke til mitt arbeid.

Omstendighetene rundt vårt møte avgjorde vesenet og formen for resultatet vi oppnådde. Jet lag, fascinasjonen byen Bangkok og dens innbyggere vekket hos meg, de enorme trafikk-korkene som gjorde det umulig å gjennomføre alle øvinger, konteksten av Bangkok Fringe Festival hvor forestillingen måtte ha premiere, alt dette ledet oss til å presentere en slags teatralsk rapport av våre opplevelser til publikum.

Vi endte opp med å produsere en form for teatralsk og koreografisk dokumentar om vår virkelige situasjon. Verket setter to kunstnere som ikke vet noe om hverandre ansikt mot ansikt, som har svært ulikt estetisk uttrykk og som begge prøver å finne ut mer om hverandre, og mer enn alt om deres respektive kunstneriske utøvelser, til tross for avgrunnen av kulturelle forskjeller som skiller dem.

Noen svært problematiske idéer som eurosentrisitet, inter-kulturalisme, eller kulturell globalisering, er problemer definert gjennom hele forestillingen. Disse tankene som er så følsomme å diskutere kan ikke utelukkes. Det historiske moment tillater ikke at det som står på spill her hoppes over.»

Jérôme Bel, Seoul, June 1st 2005

et bestillingsverk for: Tang Fu Kuen for Bangkok Fringe Festival
Konsept: Jerome Bel
Skapt: Bangkok (Thailand) 12. Desember 2004, på Bangkok Fringe festival
Av og med: Jerome Bel og Pichet Klunchun
Produksjon: Bangkok Fringe Festival (Bangkok), SACD Le Vif du Sujet (Paris), Festival Montpellier Danse 2005 (Montpellier), R..B. Jérôme Bel (Paris)
Med støtte fra: Cultures France (Paris), French Alliance of Bangkok, Cultural Service of the French Embassy in Bangkok og «The Flying Circus Project» in Singapore
Takk til: Frie Leysen og Mark De Putter
Varighet: ca 105 minutes
Språk: Dette verket er på engelsk
Støtte: R.B. Jerome Bel er støttet av Direction regionale des affaires culturelles d’ Ile-de-France (French Ministry of Culture and Communication) og av Cultures France (French Ministry for Foreign Affairs) for sine internasjonale turnéer.
Produksjonsansvarlig: Sandro Grando
Website : www.jeromebel.fr

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus