Scenelys i en mørk tid
Ulf Nilseng
Selv om Ulf Nilseng beskriver tiden vi er inne i som «hinsides for jævlig», ser han det som et lyspunkt å få kunne gå på jobb i et scenerom heller enn på hjemmekontoret. Å gå på jobb for en scenekunstner i det frie feltet kan bety så mye, men kjernen av arbeidet – altså å virke skapende og utviklende i samspill med andre aktører, å jobbe frem produksjoner og ikke minst å få være under scenelys – er langt i fra selvsagt i dag.
– Å få mulighet til å jobbe på gulvet i denne perioden er utrolig viktig, da man må insistere både på normalitet og kontinuitet i arbeidet. Å virke på scenen er helt grunnleggende for det vi gjør. Derfor er det snilt og generøst av Dansens Hus å la oss få fortsette arbeidet til tross for at forestillingen har blitt avlyst. Det gir verdi til prosjektet.
Nilseng er på vei til Dansens Hus der det jobbes mot generalprøve og en premiere uten publikum. Dette gjør han sammen med komponist og musiker Amund Ulvestad, scenograf Corentin JPM Leven, lysdesigner Magnus Mikaelsen og produsent Jorunn Kjersem Hildre.
– Prosessarbeidet frem mot en premiere uten publikum er langt fra poengløst, selv om jeg lurer på hvordan fokuset mitt på scenen vil endre seg. Presset er der på samme måte som før, og jeg opplever den samme spenningen. Det som er nytt nå er at jeg blir nødt til å se på forestillingen som et produkt som skapes for fremtiden. En annen ny faktor er selvsagt å spille for tomme seter. Jeg blir veldig påvirket av møtet med publikum når jeg står på scenen. Det gjør meg både usikker og interessert i hvordan dansen vil påvirkes av mangelen på publikum og om jeg vil klare å finne en lignende driv som før.
I løpet av samtalen vektlegger Nilseng hvordan alt arbeidet i scenerommet fremstår urovekkende normalt og beskriver det som et slags magisk avbrekk fra den daglige usikkerheten, ensomheten og tristessen.
Psalm for a Slut er siste del av triologien Ulf Goes Religious og handler – helt uavhengig av pandemien – om ensomhet. For første (og siste) gang i triologien står Ulf alene på scenen, og kroppsliggjøringen handler mye om å stå i ensomhet.
– At det som ligger bak forestillingen speiles i hverdagen er tilfeldig. Det ene forer og former det andre, selv om det er en liten trøst når pandemien gjør oss enda mer sårbare enn vanlig. Dette gjelder både som enkeltmenneske, men også som kunstner. De siste tolv månedene har enormt mye skjedd, noe som blant annet har vist hvor lite scenekunst og dansekunst prioriteres av styresmaktene. I tillegg ser man tydelig i media at det er mennesker som aldri har blitt trakassert som skriker høyest om ytringsfrihet. Kunstnere og marginaliserte grupper må stå sammen.
– Heldigvis er det snart vår!