Oslofjorden danser - på Oscarsborg.

Fredag 25.juni kan du oppleve seks av Norges mest markante koreografer i møte med danserne fra talentprogrammet TILT Grow. Det er duket for urpremiere på Oslofjorden danser – den første av en rekke vandreforestillinger der publikum får oppleve samtidsdans i nye omgivelser.

– Dette er en one-shot der danser og koreograf går inn i en veldig intens prosess.

Mia Habib

Fra juni til september 2021 arrangerer Panta Rei Danseteater og danserne i TILT Grow en rekke dansevandringer langs og i nærheten av Oslofjorden med ambisjon om å synliggjøre de flotte turmulighetene som Oslo-regionen har å by på – på en ny måte.

– Oslofjorden danser skal være et kinderegg av et prosjekt; unge dansere får utviklet seg, nasjonale etablerte koreografer får møte en ung og sulten generasjon kunstnere og mange publikummere som enda ikke har opplevd samtidsdansen får se hva vårt felt har å by på. Vi ønsker at flere publikummere skal få et større forhold til dans, samt gjøre unge dansetalenter mer levedyktige i et felt som stadig er i endring, sier kunstnerisk leder i Panta Rei Danseteater, Anne Ekenes.

TILT Grow skal i år gjennomføres i kommunene Frogner, Asker og bydel Gamle Oslo, der talentene i programmet skal skape et repertoar for turné i samarbeid med ledende nasjonale og internasjonale koreografer. Startskuddet på årets turné er lagt til Oscarsborg, en historisk perle midt i Drøbaksundet.

Produsenter i Panta Rei Danseteater, Silje B.Lian og Margrethe Nandrup Rylander, forteller at det er første gang de gjennomfører en forestilling utenfor fastlandet.

– Ettersom vi blant annet turnerer rundt i kommunen Frogn dette året, var Oscarsborg et appellerende sted å starte. Med spennende historie og særegen natur er det stort potensiale for spennende dansekunst, forteller Lian.

Oslofjorden danser er det syvende prosjektet som springer ut av Panta Reis visjon om å skape nære samarbeid med lokale aktører og landemerker. Publikum skal få oppleve både profesjonelle dansere og lokale utøvere som sammen skaper ulike former for dansekunst.

Photo Yaniv Cohen 0737
Fra Sirene av Yaniv Cohen og Karianne Andreassen

Ved å iscenesette velkjente steder på nye og overraskende måter, håper danseteateret å øke både interessen og nedslagsfeltet blant publikum.
Vi ønsker å favne alle, og la flere publikummere få oppleve scenekunst, være seg gjennom flashmob, verksteder eller vandreforestillinger på en øy. Lokal forankring gir oss mulighet til å treffe et publikum vi vanligvis ikke ville ha truffet i en blackbox, slår Lian fast.

– Samarbeid med lokalmiljøene bidrar dessuten til at prosjektene blir forskjellige fra sted til sted. Vi tar ikke med oss én oppskrift i alle kommuner. Prosjektene blir til sammen med lokalbefolkningen, legger Rylander til.

Møte mellom natur og teknologi
Også årets koreografer gjenspeiler et mangfold både stilmessig og aldersmessig, forteller produsentene. Dette er til fordel for talentene, som får prøve seg i ulike stiler innen sjangeren samtidsdans.

Panta Rei Danseteater og kunstnerisk leder i Dansens Hus, Samme Raeymaekers, har sammen stått for utvelgelsen av årets TILT Grow-talenter, som i år hadde i underkant av hele 100 søkere.

Oslofjorden danser representerer et stort spenn av norsk dansekunst. Det er ganske unikt at flere koreografer er involvert i ett og samme prosjekt. Forhåpentligvis har alle aktørene, både koreografer og dansere, fått mye kunstnerisk input av hverandre, sier produsentene.

Blant årets koreografer finner vi Inés M.Belli, danser og koreograf med base i Oslo. Belli har sin utdanning fra Kunsthøyskolen i Oslo og Goldsmiths University i London. Hun har blant annet produsert to helaftens forestillinger, Postmodern Cool (2019) og Metasexy (2020) som begge hadde premiere på Dansens Hus Oslo.

Belli forteller at prosjektet appellerte på grunn av det unike formatet.

– TILT-prosjektet er en veldig annerledes måte å jobbe på. Jeg har lite erfaring med solo formatet fra før, og må i tillegg forholde meg til svært begrenset arbeidstid og det faktum at det skal foregå utendørs. Jeg opplever disse rammene som utfordrende – men givende. Victor og jeg har jobbet mye improvisatorisk og forsøkt å skape en mest mulig tilpasningsdyktig solo som kan fremføres i ulike miljøer, sier hun.


- Victor og jeg har jobbet mye med hvordan man kan være et fremmedlegeme i landskapet, samtidig som man forsøker å bli en del av det

Inés Belli

Image00001
Fra Organic fictions, machinic states av Inés Belli. Foto: Inés Belli.

Belli har engasjert kostymedesigner Kjersti Am Eriksen og musiker Bendik Baksaas i soloprosjektet. Sammen inspireres de av, og tar utgangspunkt i, møtet mellom natur og teknologi, altså det som er menneskeskapt og det som er organisk.
– Vi har jobbet med ytterpunktene og forhandlingene mellom det naturlige og kunstige hele veien. Vi undersøker hvordan bylandskapet og naturlandskapet går inn og ut av hverandre og kamuflerer seg i hverandre, forklarer Belli, og trekker frem et eksempel:

– Når du står i Botanisk hage og ser gjennom trærne og ut mot byen, blir både skogen og skyskraperne en del av horisonten. Victor og jeg har jobbet mye med hvordan man kan være et fremmedlegeme i landskapet, samtidig som man forsøker å bli en del av det, sier hun.

Et eksperiment mellom koreograf og danser
Mia Habib er også involvert som koreograf i «Oslofjorden danser»”. Hun skaper verk som snakker til vår tids største bekymringer, og har i løpet av de siste 15 årene brakt dans til ulike scenerom, gallerier, protester, private hus, religiøse rom og konfliktområder – verden over.

Selv mener hun at TILT Grow er et interessant program fordi det retter seg mot unge dansere i startgropen av karrieren.

– Panta Rei sitt initiativ med å skape en plattform der erfarne koreografer får møte unge talenter de vanligvis ikke hadde fått jobbe med, er unikt. Jeg håper at flere lar seg inspirere av denne måten å tenke på, sier hun.

Habib beskriver prosjektet som et eksperiment mellom koreograf og danser.

– Dette er en one-shot der danser og koreograf går inn i en veldig intens prosess. Man har ikke tid til å gjøre store forandringer, men bare går rett inn, møter danseren, blir kjent og jobber sammen i ukontrollerbare omgivelser over kort tid. Det er mange spennende og utfordrende parametere å ta utgangspunkt i.

Thumbnail image 6483441
Fra kjerringa med staven av Mia Habib. Foto: Daxiang Lu

Habib forteller at hun og danser Martine har jobbet frem det koreografiske materialet basert på en felles idé.

– Helt i starten fant vi ut at begge er interessert i objekter og materialer. Vi fant et felles interessepunkt, og brukte noen inngangsporter knyttet til prosjekter jeg har jobbet med tidligere. Vi hadde altså en del bevegelsesresearch å jobbe ut fra. Ellers foregår resten i møte og i dialog med Martine. Hvor er det hennes kropp går med denne bevegelsesresearchen, og hva slags energi oppstår mellom oss?

Publikum deles i grupper
Interessert i å oppleve seks ulike koreografier fremført av seks dansetalenter – med en perle i Oslofjorden som kuliss? Produsentene i Panta Rei gir en kort beskrivelse av hvordan det hele vil foregå i praksis:

– Ta turen til Drøbak med buss eller med bil. Ta deretter båten som tar maks 5 minutter over til Oscarsborg. Publikum deles i fire grupper, og gruppene guides gjennom ruta én og én. Vi kjører hele forestillingen fire ganger i løpet av hver kveld, forteller Lian og Rylander.

De erfarne produsentene ser stort frem til å ønske publikum velkommen til en danseopplevelse litt utenom det vanlige.

– Vi har bare sett bruddstykker, men er allerede begeistret. Det blir spennende å se prosjektet i sin helhet – både for oss og publikum.

Promenadeforestilling på Oscarshall., 25. - 26. juni 2021