Dette kan være verdifullt, men kan også legitimere spørsmål om den egentlig har noen nytte. Som kunstnere er det vårt ansvar å besvare disse spørsmålene, men vi lar den forbli uviktig ved å ikke ta de grepene som styrker dens posisjon. Har norsk dansekunst stagnert i skjæringspunktet mellom etablert kunst og ny, banebrytende kunst? Definitivt.
Seksualitet, kjønn og identitet er varme emner i dagens samfunnsdebatt, men nærmest fraværende i norsk dansekunst. Kaja Glenne Lund er overrasket over hvor lite kjønnsrollebrytende det meste av dansekunsten er, det er ikke jeg.
Mye av denne strukturelle problematikken bunner i utdanningsinstitusjonene, for eksempel Kunsthøgskolen i Oslo, hvor jeg er utdannet ved samtidsstudiet. Dette studiet skal i utgangspunktet gi meg grunnlag for arbeid med stor selvstendighet, kreativitet og nysgjerrighet for utforskning av uttrykk og problemstillinger – slik skolen selv beskriver det. De beskriver også balletthøgskolen som en institusjon der tradisjon, historie, det nyskapende og det utforskende møtes og videreutvikles. Det høres både lovende og givende ut, men i praksis fungerer ikke disse ideene. De fleste av koreografene jeg har arbeidet med i løpet av studietiden min, tilhører en annen generasjon enn min egen. Det betyr at de områdene, tankene, ideene, som opptar dem, ikke nødvendigvis opptar meg på samme måte. Samfunnet er i konstant utvikling, og i dag preges vi mer av seksualitet, identitet og kjønnsuttrykk enn tidligere. Disse emnene har vært tabubelagte i lang tid, men ser i dag en økende aktualitet. Dansefeltet må følge etter.
Jeg mener KHiO har et stort ansvar å engasjere seg i feltet, og bringe en ny generasjon dansekunstnere og koreografer inn i institusjonen, som legger til rette for at studentene får dyrket, utforsket og eksperimentert med egne kunstneriske interesser, i møte med dagsaktuelle problemstillinger disse koreografene tar for seg. Jeg tror KHiO må se på mulighetene av å omstrukturere studiene sine når det kommer til utforskende og selvstendige prosesser, da dette har en marginal plass under studieforløpet. For hvis det ikke er institusjonene som har det største ansvaret å sende ut nyskapende, banebrytende kunstnere – som beriker dansefeltet med nye innfallsvinkler og metoder for å skape aktuell og reell kunst, hvem er det så?