Workshop: Jan Martens

I denne workshopen vil Jan Martens veilede deltakerne gjennom noen av prinsippene for den kreative prosessen som han har brukt i hans nyeste forestilling VOICE NOISE.

I løpet av workshopen vil man jobbe med musikken til forestillingen. Musikken samler 20 av de mest utrolige, uhørte og glemte kvinnestemmene fra de siste hundre årene.

Hvordan kan den innspilte stemmen initiere bevegelse? Hvordan kan man legemliggjøre en stemme på sin egen personlige måte? Hvordan fungerer stemmen som en invitasjon til å finne ens egen kjerne som danser?

Hvordan kan vi finne frem til vårt mest essensielle dansende jeg?


Informasjon:
Dato: Lørdag 20.04.24
Tid: 11:00-13:00
For: Dansere, studenter og alle med dansepraksis (alle som danser – mye eller lite / formelt eller uformelt)
Påmelding: billettsalg@dansenshus.com (deadline: 19.04.24 kl. 16:00)
Språk: Engelsk
Workshopen er gratis
Garderober er ikke tilgjengelig. Det er heller ikke studioer å varme opp før workshopen starter


Bio:
Jan Martens (° 1984, Belgia) studerte ved Fontys Dance Academy i Tilburg og ble uteksaminert i 2006 fra danselinjen ved Artesis Royal Conservatoire i Antwerpen. Siden 2010 har han laget sitt eget koreografiske prosjekt som gjennom årene har blitt fremført for et stadig økende nasjonalt og internasjonalt publikum.

Arbeidet til Martens næres av troen på at hver kropp kan kommunisere; at hver kropp har noe å si. At direkte kommunikasjon uttrykker seg i transparente former. Arbeidet hans er et fristed der forestillingen om tid igjen blir håndgripelig og hvor det er rom for observasjon og følelser så vel som refleksjon. For å oppnå dette resultatet skaper han ikke så mye et eget bevegelsesspråk, men former og gjenbruker eksisterende idiomer i en annen kontekst slik at nye ideer dukker opp. I hvert nytt verk forsøker han å omskrive forholdet mellom publikum og utøver.

Martens’ første produksjon I CAN RIDE A HORSE WHILST JUGGLING SO MARRY ME (2010) var et portrett av en generasjon unge kvinner i et samfunn dominert av sosiale nettverk. Den ble fulgt av to kjærlighetsduetter som han laget på Frascati Amsterdam. A SMALL GUIDE ON HOW TO TREAT YOUR LIFETIME COMPANION (2011) ble valgt ut til Aerowaves 2011 og SWEAT BABY SWEAT (2011) for Dutch Dance Festival 2012 og Circuit X 2013. Deretter skapte han tre forestillinger om ukonvensjonell skjønnhet, med kroppsutøvere ikke forventet i sammenheng med samtidsdans: BIS (2012) for den da 62 år gamle Truus Bronkhorst, LA BETE (2013) for den unge skuespillerinnen Joke Emmers, og VICTOR (2013), en duett for en gutt og en voksen mann som Martens skapte med regissør Peter Seynaeve.

I 2014 rettet Martens oppmerksomheten mot å hoppe som bevegelse i gruppeforestillingen THE DOG DAYS ARE OVER (utvalgt til Het TheaterFestival i Belgia), etterfulgt av soloen ODE TO THE ATTEMPT (2014) og prosjektet THE COMMON PEOPLE (2016), en performance, sosialt eksperiment og workshop i ett, laget i samarbeid med filmregissør Lukas Dhont. Martens' forestilling RULE OF THREE (2017) var et samarbeid med den amerikanske lydkunstneren NAH, og hadde premiere på DE SINGEL i Antwerpen. Forestillingen ble nominert til en Zwaan (Svane) i kategorien 'mest imponerende danseproduksjon 2018.' De Zwanen blir sett på som den mest prestisjefylte danseprisen i det nederlandske scenekunstfeltet.

I sesongen 18/19 engasjerte Martens tre samarbeid. Sammen med 13 ungdommer og fABULEUS skapte han PASSING THE BECHDEL TEST, en teaterforestilling der stemmene deres er sammenvevd med stemmene til kjente og mindre kjente kvinner fra nåtid og fortid. Han reviderte også den vellykkede 2011-produksjonenA SMALL GUIDE ON HOW TO TREAT YOUR LIFETIME COMPANION med to nye dansere under tittelen PAULINE THOMAS som bestilt av CDCN Le Gymnase i Roubaix. I januar 2019 inntok Martens selv scenen igjen i soloen lostmovements, der han stuper inn i universet til koreografen og vennen Marc Vanrunxt (Kunst/Werk). I 19/20 arbeidet Martens med any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Et verk for sytten dansere mellom 17 og 70 år. Premieren – planlagt til 24. april 2020 på DE SINGEL (Antwerpen, BE) ble utsatt på grunn av koronakrisen. Premieren ble 18. juli på Festival d' Avignon. 12. juli 2021 hadde ELISABETH GETS HER WAY premiere på Julidans (Amsterdam, NL). Denne soloen, skapt og fremført av Jan Martens, er et danserisk portrett av den polskfødte Elisabeth Chojnacka (1939–2017), en usedvanlig talentfull og lidenskapelig musiker som bidro til gjenopplivingen av cembalomusikken på midten av det tjuende århundre. Både any attempt will end in crushed bodies and shattered bones og ELISABETH GETS HER WAY ble valgt ut til Het TheaterFestival (BE).

Siden 2022 kombinerer Martens rollen som medkunstnerisk leder med GRIP med rollen som assosiert koreograf ved Opera Ballet Vlaanderen. I FUTUR PROCHE (2022) bygde han sammen med femten dansere fra OBV, to barn og Goska Isphording en forestilling om den nært forestående fremtiden. Etter to tidligere suksessfulle produksjoner finner Martens igjen inspirasjon i et overraskende, tidsriktig repertoar for det flere hundre år gamle instrumentet cembalo. Forestillingen hadde verdenspremiere 19. juli 2022 på Cour d’honneur til prestisjetunge Festival d’Avignon.

21. mars 2024 har VOICE NOISE premiere på De Singel i Antwerpen, med en eklektisk blanding av glemte musikkstykker fra de siste 80 årene der kvinnestemmen står i sentrum. Sammen forener seks dansere de to hovedtemaene i Martens' dansespråk: hans besettelse av tall, geometri og mønstre, og hans kjærlighet til det unike kroppsspråket til den enkelte danser.
Martens ble tildelt Prins Bernhard Cultuurfonds-prisen for Nord-Brabant (2014) og den prestisjetunge Charlotte Köhler-prisen (2015) for sitt arbeid.

Han er tilknyttet artist ved DE SINGEL Antwerpen, La Comédie scène nationale de Clermont-Ferrand, Opera Ballet Vlaanderen, Maison de la danse Lyon og Lyon Dance Biennale.

Foto: Stine Sampers