Workshop: fieldworks

"the body as a fold in a landscape"

Vi vil utforske ideen: "hvordan kan vi smelte kroppen vår sammen med omgivelsene?"

Vi starter opp denne workshopen gjennom å varme opp kropp og sinn.

Senere jobber vi med ulike improvisasjonsoppgaver og øyeblikkelige komposisjoner. Gjennom bruk av små forskyvninger i forholdet mellom kropp, objekt og sted vil vi lete etter måter å se hvordan vi kan fold eller unfold, gå forbi grenser og skape drømmende og absurde mellomverdener.

Vi leter etter opplevelser sammen som gruppe og som enkeltmennesker – å gå inn i dialoger, ha verbale og ikke-verbale diskusjoner.

Denne workshopen er åpen for alle. Kom med komfortable klær å bevege seg i!



Informasjon:

Dato: Lørdag 03.02.24
Tid: 11:00-12:30
For: Dansere, studenter og alle med dansepraksis
Aldersgrense: 18+
Påmelding: billettsalg@dansenshus.com (deadline: 02.02.24 kl. 16:00)
Språk: Engelsk
Workshopen er gratis
Garderober er ikke tilgjengelig. Det er heller ikke studioer å varme opp før workshopen starter


Bioer:

Heine Avdal (Norge) jobber innen samtidsdans, performance, video og visuell kunst. Etter studier ved Kunsthøgskolen i Oslo (1991-94) og PARTS 1995-96 (Brussel), jobbet han som utøver for ulike kompanier. Han samarbeidet også med Mette Edvardsen, Liv Hanne Haugen og Lawrence Malstaf om performanceinstallasjonen “Sauna in Exile” (2005 - 2006), og koreograferte “horizontal plane” (2010) for det norske samtidsdanskompaniet Carte Blanche. Siden 2000 har Heine Avdal skapt og produsert mer enn 20 ulike scenekunstprosjekter, oftest i samarbeid med Yukiko Shinozaki.
I de siste prosjektene har Heine Avdals fokus vært på stedets innflytelse på iscenesettelsen. Han stiller spørsmål ved hvordan romlige konvensjoner påvirker måten vi opplever og beveger oss gjennom private/offentlige rom. Med tanke på folks forståelser om romlige konvensjoner og gjennom små forskyvninger, eller manipulasjoner, søker han etter uventede skjæringspunkter mellom ulike komponenter i et rom. I denne sammenhengen stiller Avdal også spørsmålstegn ved hvordan teknologi blir brukt eller kan brukes til å tilegne seg nye meninger og oppfatninger om menneskekroppen og våre daglige omgivelser. Han undersøker det uklare skillet mellom det som er kunstig og det som er organisk.


Yukiko Shinozaki
(Japan) studerte klassisk ballett i Tokyo fra alderen 6 til 18. Etter videregående flyttet hun til USA for å studere samtidsdans og psykologi ved Portland State University. Fra 1993 til 1997 bodde hun i NYC, hvor hun presenterte sitt eget arbeid på arenaer som bl.a. Judson Church, St Mark's Church og Merce Cunningham Studio. Hun danset også i produksjoner av Yasemeen Godder, Raimund Hoghe, Meg Stuart og mange andre. Siden hun flyttet til Brussel i 1997, skapte Shinozaki "Breaking through the roof of its house" (2005) og "Inner Horizon" (2005) sammen med den franske billedkunstneren Christelle Fillod, og "hibi" (2007) med den japanske koreografen Un Yamada. I over 20 år har Shinozaki samarbeidet med Heine Avdal om flere produksjoner.
Shinozakis arbeid fokuserer på kompleksiteter og motsetninger i kroppen. Transformasjonsprosesser er viktige utgangspunkt i hennes bevegelsesvokabular: gjennom subtile skift og manipulasjoner forvandles kjente handlinger sakte til et ukjent rike/landskap. Hun ser på kunstneriske samarbeid som en viktig faktor i arbeidet sitt og hun integrerer bevisst tilfeldige elementer som kommer i møte med ulike kunstnere og situasjoner. Hun jobber ofte på en intuitiv måte, og er også fascinert av noe utenfor fantasien.


Avdal og Shinozaki startet sitt arbeid sammen i kompaniet fieldworks (opprinnelig kalt "deepblue").
Siden 2000 har de laget mer enn 20 produksjoner, som alle har turnert internasjonalt.
De ulike produksjonene er opptatt av «performativitet» og åpner for en åpen tolkning av bevegelse som en heterogen kombinasjon av en rekke medier. Derfor trekker kunstnerne på et bredt spekter av disipliner: performance, dans, visuell kunst, video, musikk og teknologi.
Hver forestilling spiller på spenningen og kontrasten mellom kropp og objekter, kropp og sinn, fakta og fiksjon/representasjon, det håndgripelige og det usynlige, det organiske og det kunstige ... Tilbakevendende temaer i produksjonene inkluderer forholdet mellom utøver og tilskuer, den ikke-hierarkiske tilnærmingen til de ulike elementene i en forestilling, og utforskningen av både teatralske og ikke-teatralske miljøer.
Produksjonene til fieldworks er laget for mange steder og miljøer, både offentlige og private: you are here (2008), nothing's for something (2012), et supermarked: Borrowed Landscape (2013), et hotellrom: Field Works-hotel (2011), et kontor: Field Works-office (2010), en konsertsal: The Otheroom (2016 - et samarbeid med samtidsmusikkkomponisten Rolf Wallin), eller til og med en hel bygning og dens omgivelser: det stedsspesifikke prosjektet carry on (2015-20xx). unannounced (2017) er en forestilling om fragmentering av tid og rom som visker ut de konvensjonelle skillene mellom "utsiden" og "innsiden" av den estetiske hendelsen, og som skjer både i black boxen så vel som i scenerommets omkringliggende rom, haller, korridorer, foaje, kontorer, lager, og så videre.
Avdal og Shinozakis siste sceneverk, gone here (yet) to come, er et stykke inspirert av taktiliteten til mørket og verdener under overflaten vi går på: Landskapene under føttene våre og lagene utover det som vises. Dagens nye nåtid presenterer seg selv som en utfordring, som enda et rom der og å jobbe med, et annet rom å forhøre seg i, å infiltrere, tilpasse seg og subtilt skifte fra innsiden og ut.
Avdal og Shinozaki har nylig utført de nye stedsspesifikke prosjektene i gaps & patches and elsewhere & elsewhen.

For en fullstendig oversikt over alle forestillinger, se hjemmesiden www.field-works.be