DRAMATURGI SEMINAR – KAPITTEL V

Dansens Hus inviterer koreografer, utøvere og dramaturger innen dans, teater, scenekunst og performance til å delta på fortsettelsen av en seminarrekke som i vår vil gå over to helger. Her vil ulike former for dramaturgisk tenkning presenteres gjennom workshops, samtaler og praksis. Seminaret arrangeres i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo – avdeling dans.

Dramaturgi

KAPITTEL V:
av Eylül Fidan Akıncı
The Spider and the Crab, the sequel
13. + 14. april

Spider Crab

This edition of the Dramaturgy Seminar threads the needle of a dramaturg's lateral moves: Eylül Fidan Akıncı will talk about her journey from academic research and freelance dramaturgy in Turkey and the United States to working as a resident dramaturg in production houses and as a teacher in higher education in the Netherlands. She will analyze the differences between participating in co-creation and mediating artistic processes with institutional ideology. What are the disappointments, fears, and failures surrounding the dramaturg's function today in a minefield of competing desires? This examination will provide an opportunity to revisit the reflections of the previous generation of Euro-American dramaturgs to see how much of their doubts and disclaimers about aesthetics, identity, knowledge, and authority still hold true. Finally, Eylul will discuss how her research and teaching on ecology and necropolitics bring political agency to her dramaturgy practice.


Dance artist Harald Behari, along with another speaker to be confirmed, will participate in a roundtable discussion on collective dramaturgy versus working with a designated dramaturg.

The seminar will culminate in a workshop to identify and flourish participants' lateral moves, egresses, webs, and burrows within their own practice.


Oppsett:

DAG 1 – SEMINAR på Dansens Hus, kl. 10.00-16.00

For å registrere din deltagelse, send en e-post til billettsalg@dansenshus.com. Merk e-posten med: Dramaturgiseminar 4 eller 5 (eller begge). Invitasjonen til å delta på seminaret går til alle som er interessert i å utforske dramaturgi i forhold til eget arbeid. Det er gratis adgang, men vennligst meld deg på programmet.




DAG 2 – PRACTICUM og studiobesøk hos dansekunstnere

I andre del av hvert kapittel tilbyr vi dansekunstnere og koreografer en samtale med dramaturgen. Dette er for alle som skal til å lage eller planlegger et prosjekt eller produksjon, og ønsker å gå i samtale om dramaturgi. Dramaturgen vil da jobbe sammen med kunstneren om et konkret stykke arbeid, materiale eller prosjekt. Økten vil vare rundt en time, og vil foregå i studio eller i et annet rom, avhengig av om det er en øving eller en samtale. Man kan møte dramaturgen i et studio på Kunsthøgskolen i Oslo om man ikke har anledning eller lyst til å være i eget studio. Vennligst spesifiser dette i påmelding.


Vær oppmerksom på at dette tilbudet er begrenset til tre studiobesøk på en dag. Søknadene velges ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Hvis du er interessert, vennligst bestill plass tidlig!


For å bestille besøk av en dramaturg, send e-post til billettsalg@dansenshus.com.
Merk e-posten med: Dramaturgiseminar PRACTICUM 1, 2 eller 3.



Om seminarrekken:

I løpet av de to siste tiårene har ulike eksperimentelle praksiser innen teater, dans, performancekunst og koreografi involvert dramaturgi. Dette i form av undersøkelser av og tekning rundt relevante aspekter involvert i utviklingen av en forestilling: Interesser og spørsmål, arbeidskulturer og politikk.

Hver del av seminarrekken – eller hvert kapittel – består av to dager:

Dag 1 er et åpent foredrag på Dansens Hus, ledet av den inviterte foredragsholderen som i dialog med en annen dramaturg vil utforske sine nåværende interessefelt innenfor dramaturgi brukt i skapelsen av dans og performance.

Dag 2 vil den inviterte foredragsholderen besøke dansekunstnere som jobber i Oslo og delta i en samtale rundt arbeidet deres i et studio.

Seminarserien er kuratert av Bojana Cvejic, dramaturg og forsker. Hennes forfatterskap, forestillinger og videoer fletter sammen performance og kritisk teori. Siden 2000 har hun samarbeidet med et bredt spekter av koreografer og teaterskapere og har bidratt til selvorganiserte eksperimentelle plattformer for utdanning og produksjon (TkH og PAF) i Europa. Bojana er forfatter av Choreographing Problems (2015) og Toward a Transindividual Self (skrevet sammen med A. Vujanović i 2022) blant mange bøker, og underviser ved KHiO (Oslo).


Dr. Eylül Fidan Akıncı
er performanceforsker, kunstner og husdramaturg ved Theater a/d Rijn. Hun har en doktorgrad i teater og performance fra The Graduate Center, City University of New York. Hun har skrevet artikler i TDR: The Drama Review, Performance Research og Etcetera Mag, samt i de samlingene Performance in a Militarized Culture (2017) og The Methuen Drama Companion to Performance Art (2020). Akıncı har undervist ved Hunter College ved City University of New York (CUNY), Baruch College (CUNY), Fontys Dance Academy Tilburg, Goethe University Frankfurt, Royal Conservatoire Antwerp og Amsterdam University of Arts. Hun utøver sin egen performancepraksis gjennom samarbeid med kompaniet Taldans. https://eylulfidanakinci.art/