Dansens Hus inviterer koreografer, utøvere og dramaturger innen dans, teater, scenekunst og performance til å delta på fortsettelsen av en seminarrekke som i vår vil gå over to helger. Her vil ulike former for dramaturgisk tenkning presenteres gjennom workshops, samtaler og praksis. Seminaret arrangeres i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo – avdeling dans.
DRAMATURGI SEMINAR – KAPITTEL IV
KAPITTEL IV:
What do you do when you get in the studio?
av Bojana Cvejic
02. + 03. mars
On searching, having, and letting go of methods …
In the past two decades in Europe, we have witnessed an explosion of methods in performance-making, an invention spurred by a rise of critical consciousness of, and experimentation with how we work and how the work works. It started off as a rebellion against silent apprenticeship in a masterclass and the sterile luxury of an empty room in which the dancer was expected to reinvent themself.
It is 2024, and while the methological turn has run its course, questions are pending. How do we sort out a myriad of existing methods that have accumulated in the dramaturgical experience of makers, performers and dramaturgs alike? When do you choose to choose.a method, and when are you chosen by it? In what situations are you compelled to loosen the grip or entirely give up the method? What do we mean when we say ‘method’, and why are some methods better treated as ‘procedures’ with material and others ‘operations’ with spectatorship? When and for whom does the distinction matter?
Starting with a lecture guided by dramaturgical practice, Bojana Cvejić invites the choreographer Ingri Fiksdal and dance-maker and dance theorist Snelle Hall into a conversation, involving all participants.
The second part will be a working session with all participants around scores and tasks inquiring into their own inventory of methods.
Oppsett:
DAG 1 – SEMINAR på Dansens Hus, kl. 10.00-16.00
For å registrere din deltagelse, send en e-post til billettsalg@dansenshus.com. Merk e-posten med: Dramaturgiseminar 4 eller 5 (eller alle). Invitasjonen til å delta på seminaret går til alle som er interessert i å utforske dramaturgi i forhold til eget arbeid. Det er gratis adgang, men vennligst meld deg på programmet.
DAG 2 – PRACTICUM og studiobesøk hos dansekunstnere
I andre del av hvert kapittel tilbyr vi dansekunstnere og koreografer en samtale med dramaturgen. Dette er for alle som skal til å lage eller planlegger et prosjekt eller produksjon, og ønsker å gå i samtale om dramaturgi. Dramaturgen vil da jobbe sammen med kunstneren om et konkret stykke arbeid, materiale eller prosjekt. Økten vil vare rundt en time, og vil foregå i studio eller i et annet rom, avhengig av om det er en øving eller en samtale. Man kan møte dramaturgen i et studio på Kunsthøgskolen i Oslo om man ikke har anledning eller lyst til å være i eget studio. Vennligst spesifiser dette i påmelding.
Vær oppmerksom på at dette tilbudet er begrenset til tre studiobesøk på en dag. Søknadene velges ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Hvis du er interessert, vennligst bestill plass tidlig!
For å bestille besøk av en dramaturg, send e-post til billettsalg@dansenshus.com.
Merk e-posten med: Dramaturgiseminar PRACTICUM 1, 2 eller 3.
Om seminarrekken:
I løpet av de to siste tiårene har ulike eksperimentelle praksiser innen teater, dans, performancekunst og koreografi involvert dramaturgi. Dette i form av undersøkelser av og tekning rundt relevante aspekter involvert i utviklingen av en forestilling: Interesser og spørsmål, arbeidskulturer og politikk.
Hver del av seminarrekken – eller hvert kapittel – består av to dager: Dag 1 er et åpent foredrag på Dansens Hus, ledet av den inviterte foredragsholderen som i dialog med en annen dramaturg vil utforske sine nåværende interessefelt innenfor dramaturgi brukt i skapelsen av dans og performance. Dag 2 vil den inviterte foredragsholderen besøke dansekunstnere som jobber i Oslo og delta i en samtale rundt arbeidet deres i et studio.
Seminarserien er kuratert av Bojana Cvejic, dramaturg og forsker. Hennes forfatterskap, forestillinger og videoer fletter sammen performance og kritisk teori. Siden 2000 har hun samarbeidet med et bredt spekter av koreografer og teaterskapere og har bidratt til selvorganiserte eksperimentelle plattformer for utdanning og produksjon (TkH og PAF) i Europa. Bojana er forfatter av Choreographing Problems (2015) og Toward a Transindividual Self (skrevet sammen med A. Vujanović i 2022) blant mange bøker, og underviser ved KHiO (Oslo).
Snelle Ingrid Hall, dansekunstner, teaterviter, førsteamanuensis. Har i mer enn 30 år jobbet som dansekunstner, først og fremst i det frie dansefeltet, og spesielt gjennom konstellasjonen Siri&Snelle. Har jobbet i mange år som lærer i dansekomposisjon og danseteori, også jobbet som skribent og dramaturg/øye utenfra. Er for tiden dekan ved avdeling Dans, Kunsthøgskolen i Oslo.
Ingri Midgard Fiksdal er koreograf med base i Oslo. Hun har en doktorgrad i kunstnerisk forskning fra Kunsthøgskolen i Oslo med tittelen Affective Choreographies (2019). Ingris arbeid med affekt har de siste årene tatt henne inn i diskurser om perspektiv og privilegier. Hun jobber for tiden med en rekke prosjekter som forsker på det posthumane og med dette hegemonier av kunnskap og makt.