Overlevelsesmekanisme
Kulturuttrykk som musikk, sang og dikt fikk i det hele tatt en svært stor betydning for mange under andre verdenskrig.
- Noen av de sterkeste beretningene jeg lest og forsket på fra den tiden stammer fra interneringsleir, der fangene forteller at musikk og sang var en av de viktigste overlevelsesmekanismene i en ellers mørk og tung hverdag. Som da de satt på brakka i leirene på Grini, Falstad eller Kirkenes om natten for ikke å bli oppdaget og sang sammen.
Utgangspunktet var gjerne enkle og allerede kjente melodier. Disse ble utstyrt med nye tekster som handlet om hverdagen i leiren, drømmen om frihet og lengselen etter familie og venner.
- Det var et uhyre effektivt middel for å holde moralen ved like, både innenfor og utenfor murene. På mange måter førte krigen til en demokratisering av kunstopplevelsen. Svært mange mennesker delte de samme opplevelsene, og kunne de samme sangene og diktene på rams.
- Det viser verdien av kollektive referanser for å bekrefte sin egen identitet og opplevelser, spesielt når man står i en vanskelig situasjon. I dag, akkurat som den gang, er det et behov for å kjenne et fellesskap i sin motstand mot fortvilelse og isolasjon. Det blir veldig interessant å se hvordan dette etterhvert også uttrykkes i kunsten.
Når unntakstilstanden går over, blir det enkle og entydige gjerne erstattet av mer komplekse uttrykk.
- Selv om kunst ofte er en direkte respons på det skjer kan vi likevel spore en viss forskyvning i tid, som handler om at både samfunnet og kunstnerne må prosessere sine opplevelser. Tar vi litteratur som eksempel, kommer det gjerne først essayer og fortellinger som tar for seg de umiddelbare reaksjonene og historiene. Så kommer romanene som undersøker og går mer i dybden på det som har skjedd.