Dans siden 1969

I Dronninger står det fem erfarne dansere på scenen. Kjersti Kramm Engebrigtsen debuterte i 1969! Her noen korte innblikk i dansernes lange karrierer.

02 Kjersti Kramm Engebrigtsen Moments 1969 Koreografi Sheldon Ossosky Hovik Ballett Foto ukjent02 350x480
Kjersti Kramm Engebrigtsen i Moments (1969). Koreograf: Sheldon Ossosky/Høvik Ballett

Kjersti Kramm Engebrigtsen (f. 1947)
var barnemodell for Elle i Paris, og mangeårig modell for Odd Nerdrum og Guttorm Guttormsen, blant flere billedkunstnere. Hun debuterte som koreograf og danser i Høvik Ballett i 1969, og har hatt en omfattende produksjon. Hennes største verk, både som danser og koreograf, var Kristin med musikk av Ragnar Søderlind, et bestillingsverk opprinnelig for Nidaros Domkirke, som ble vist i Erkebispegården i Trondheim og St. Olav Domkirke i Oslo i 1982. Hennes siste danseopptreden var i Jeg drømte en solo hun laget i 1992. Hun har hatt en omfattende og mangfoldig undervisnings- og forelesningsvirksomhet i inn og utland og har nedlagt et stort arbeid med kroppsbevissthet for blinde som startet i 1985 og kulminerte i et EU-prosjekt for blinde og seende dansere i 2013, som hun fikk kritikerprisen for.

Hun var med å etablere Høvik Ballet i 1968-69, og startet Danseloftet, verksted for koreografi og dans i 1976. Hun var initiativtaker til Dansens År i 1993, noe som igjen førte til opprettelsen av Danseinformasjonen og etter hvert Dansens Hus. I denne forestillingen reflekterer hun omkring forholdet mellom utside og innside, mellom det ytre og det indre. Kjersti blir 75 år i juni og feirer det med bretur og seiltur på Svalbard.

Foto Tale Hendnes 2 2
Den 15-år gamle Lise Nordal og Jens Graff, den gang stjernedanser i Pariseroperaen. Her danser de i Carl Orfs Carmina Burana, NRK 1966.

Lise Nordal (f. 1950)
er koreograf og kunstnerisk leder av NorDans produksjoner. Når Lise Nordal neste år markerer sitt 50-års jubileum som profesjonell dansekunstner, befester hun sin posisjon som en av ytterst få aktive dansekunstnere i sin generasjon. Gjennom sitt arbeid som en av den postmoderne dansens fremste foregangskvinner her hjemme, har hun vært med på å redefinere dansen som interdisiplinær kunstform i Norge. Internasjonalt samarbeid og utveksling har stått sentralt i hele Lise Nordals karriere.

Hun debuterte som danser på Club 7 i 1974. Fire år senere skapte hun sin første koreografi for Collage Dansekompani, som hun var med å grunnlegge - og hvor hun gjennom 21 år virket som danser, pedagog, koreograf, administrator og de seneste årene som kompaniets kunstneriske leder. I 1998 etablerte hun NorDans produksjoner, og tre år senere var hun med-grunnlegger av CODA Oslo International Dance Festival. Fra 2006 var hun festivalens kunstneriske leder. I 2017 forlot hun festivalen for å vende tilbake til eget kunstnerisk arbeid. Hennes medvirkning i Dronninger er en hyllest til kvinnen og alt det omfavner.

Litebilde2
Caroline Wahlström Nesse som modell for Vogue ladies' stockings i 1993. Fotograf Morten Krogvold.

Caroline Christina Birgitta Wahlström Nesse (f. 1966)
er førsteamanuensis i dans/samtidsdans ved Høyskolen for danseksunst. Hun mottok danseinformasjonens ærespris sammen med Camilla Myhre i 2012 for deres samlede arbeid med etablering og drift av kunst-og kompetansesenteret Rom for Dans og Skolen for Samtidsdans (nå Høyskolen for dansekunst), og for deres kunstpedagogiske metode KROM - kropp i rom, deres nyskapende forestillings produksjoner med og for barn og unge, samt sitt arbeid som utøvende dansekunstnere og koreografer gjennom 35 år. For Caroline er Dronninger en hyllest til kvinnen. Hun føler det ærefullt og svært inspirerende å få danse sammen med så flotte, erfarne utøvere som er samlet til dette verket.

Unknown 1
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand med sønnen på armen i en pause på Virtual Winter (1999) for Dans Design. Foto: Knut Bry

Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand (f. 1968)
begynte å danse som barn hos Fernanda Smith i Asker, og er utdannet ved Statens Balletthøgskole og School for New Dance Developement i Amsterdam. Siden 1991 har hun danset, koreografert, undervist og ledet scenekunstprosjekter i en bredde av uttrykk fra barokkdans til improvisasjon. Kari Annes appetitt på bevegelse som bevissthetsskapende verktøy førte til et mangeårig arbeid med lederutvikling i næringslivet og med ulike pasientergrupper parallelt med dansekarrieren. Da skrev hun også boken Bedre flyt. Hun skriver fortsatt og har for tiden et hemmelig prosjekt med en romanforfatter.
I Dronninger er Kari Anne inspirert av kroppen som et helhetlig sansende organ, et mikro-kosmos i naturens makro-kosmos. Kari Anne er 53, men ble bestemor før hun fylte 50, noe som utløste dronninglignende følelser!

Unknown
Liv Hanne Haugen i The Day of Heaven and Hell av Ultima Vez/Wim Vandekeybus (1998). Foto: Bruno Vandermeulen.

Liv Hanne Haugen (f. 1968)
er fra Tromsø der hun begynte å danse da byens første ballettpedagog kom til hjembyen på begynnelsen av 80 tallet. Hun er utdannet danser fra England og Nederland. Hun har siden 2003 drevet kompaniet Haugen Produksjoner sammen med sin søster Anne Katrine. Som danser og utøver har hun lang erfaring fra det internasjonale dansemiljøet, bl.a. med Wim Vandekeybus (BE) og Pierre Droulers (FR). I Norge har hun jobbet med prosjekter og grupper som Nordting, Stellaris DansTeater, Hålogaland Teater og det tverrfaglige kunstnerkollektivet STATEX. Andre samarbeidspartnere er bl.a artisten Mari Boine og installasjonskunstner Lawrence Malstaf. Liv Hanne er også sanger i det fransk- norske bandet LIV som turnerer i Europa og Norge. Hun var med å stifte kunstnerkollektivet Bains::Connective i Brussel, og RadArt, Nettverk for Fri Scenekunst i Tromsø. Hun var festivalkunstner under DanseFestival Barents i 2013 og har mottatt Statens arbeidsstipend i tilsammen 8 år. Fra 2018 er hun ansatt i Skuespiller- og danseralliansen. Hennes ønske med dette arbeidet er å inspirere til stadig større glede og bevegelsesfrihet, enhver Dronnings rett!

Dronninger, 30. april