- Er det én ting pandemien har tatt livet av, så er det forestillingen om at sultne kunstnere er mer kreative, sier Dag Jansson, førsteamanuensis i kulturledelse ved OsloMet.
Han er en av medforfatterne bak studien Usikkerhet i koronaens tid, som har sett på hvordan pandemien og den påfølgende nedstengningen påvirker kulturarbeidere. Studien tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse fra april i fjor blant medlemmer i Norges største kunstnerorganisasjon, Creo. Ett av de mer uventede funnene, ifølge Jansson, er nettopp sammenhengen mellom kreativitet og tilknytning til arbeidslivet.
- Man skulle kanskje tro at det var frilansere og selvstendige næringsdrivende som var mest kreative i en slik situasjon, men det viste seg å være dem som har faste ansettelser. Kantorer, organister og kirkemusikere for eksempel, har vært mer innovative enn de fleste. De har utforsket nye formater og uttrykk og jobbet med konserter og enkeltlåter, forklarer han og utdyper:
- Forklaringen er at de som har en økonomisk trygghet i bunn også har tryggheten og friheten til å eksperimentere og fornye seg. Opplever du en økonomisk krise og må skaffe penger til husleie neste måned, er det mindre sannsynlig at du tar sjanser og forsøker noe helt nytt.