Imponerende samarbeid utfordrer tid og tyngdekraft

Set of Sets av den libanesisk-spanske koreografduoen Guy Nader og Maria Campos er ren poesi, skiver Moos van den Broek i denne anmeldelsen fra det nederlandske teatertidskriftet Theaterkant. Les hele anmeldelsen her.

7 foto c Alfred Mauve
- Foto: Alfred Mauve

I et imponerende ensemble preget av flytende bevegelser utfordres begreper som tid og tyngdekraft. Akrobatisk, ømt og fullt av engasjement viser sju dansere og en musiker hva liv og utholdenhet handler om.

Guy Nader og Maria Campos har jobbet sammen siden 2006, og skapte først soloer og duetter. Gjennom en felles undersøkelse av kontaktimprovisasjon og partnerarbeid utviklet de gradvis sin egen signatur. Steg for steg utvidet de sitt ensemble, de siste årene med særpregede dansere som hver og en tok med seg sine ferdigheter til arbeidet. Forestillingen Set of Sets er en foreløpig kulminasjonen av den utviklingen, et sant mesterverk.

Rommet er avgrenset med et stort, hvitt lerret som lager en mild bue. Halvveis i kurven på lerretet står noen instrumenter, en stor tromme henger i luften. En danser dukker opp i rommet og går i et kontemplerende, sirkulært mønster. Flere dansere følger etter, øynene søker kontakt. De beveger seg gjennom rommet i en identisk gangrytme, alle følger sirkulære stier. Etter en stund starter en av danserne et nytt bevegelsesmønster i midten av rommet. Det er begynnelsen på en sekvens som vil gjenta seg mange ganger.

- For en nytelse og for en opptreden av denne gruppen dansere, det er ren kroppspoesi.

Det er som å se på mekanikken til en pendelklokke. Dansere setter hverandre i bevegelse ved å svinge den ene armen eller benet, eller ved å lene seg på en del av den andres kropp. Bevegelse sentrerer seg selv, for så å spre seg romlig litt senere. Noen ganger oppstår det spontant et stillbilde der alle danserne holder sammen. Noen ganger grupperer de seg i en sirkel i en bestemt del av rommet. I bakgrunnen spiller musiker Miguel Marín på sine elektronisk styrte trommer. Hans lagdelte lydbilde forvandles fra lett melankolsk til rytmisk og spennende. Lyd- og lyssignaler (også bak skjermen) setter alltid en annen tone.

3 foto c Alfred Mauve
- Foto: Alfred Mauve

Særlig den sirkulære satsen er sentral i denne koreografien. Enten det er den fenomenale danseren Lisard Tranis, som sirkler gjennom verdensrommet på sin egen akse, eller Roser Tutusaus, som roteres i det uendelige av kollegene. Lent på hverandre og hverandres vekt presser dansere hverandre konstant til de store høyder. Noen svinger seg gjennom luften regelmessig. Bevegelsesmaterialet er like flytende som det er akrobatisk og refererer noen ganger – spesielt i Tom Wekslers solo – til breakdance og capoeira.

For en nytelse og for en opptreden av denne gruppen dansere, det er ren kroppspoesi. Selv om forestillingen bare varer en time, opplever man som seer en følelse av uendelighet. Dansere kommer og går, gruppearbeid veksler med intime duetter og soloer, eksplosive partier med introverte. Hver gang du tenker «det var det», starter en ny sekvens. Energien til danserne ser ut til være uendelig, så etter hver utmattelseskamp er det en ny begynnelse. Vitalitet, motstandskraft, utholdenhet; musikalsk viser Set of Sets hva vi er i stand til som gruppe og som individer.