We are here together 22.–25. september 2016

Legemliggjørelse, kannibalisme, ritual, massens bevegelse, stimens bevegelse, stimen som venter, bier, og plutselig dreier i en annen retning. 

Glitter, villskap, ånd – massens ånd. VI ER HER SAMMEN. Til dobbelproduksjonen We Are Here Together har Carte Blanche invitert koreografene Mia Habib og Marcelo Evelin, to spennende personer med stor appetitt på, og vilje til både å konfrontere seg selv og andre, til å utfordre andres meninger og gå inn i andres kropper.

Gjallarhorn
Koreograf: Mia Habib

Når Gjallarhornet lyder er det fare på ferde, da vekkes de som sover – selv gudene. Dets vibrasjoner bærer inn i  både menneskets og gudenes verden, og videre ned i underverdenen. Hornet markerer starten på Ragnarok, verdens undergang og fornyelse, som berettet i den Norrøne mytologiens Voluspå.

Inspirert av seismisk aktivitet, Norrøn mytologi, Arne Garborgs Haugtussa og grupperitualer, utforsker Mia Habib sammen med Carte Blanches dansere hvilke urkrefter som igangsettes når store fundamentale omveltninger i den fysiske tilværelsen vi lever i finner sted.

I 1895 skrev Arne Garborg kvadet «Gumlemål» som en sentral del av diktsamlingen «Haugtussa». Kvadet er gitt i den eldste formen vi finner i Eddasamlingen, og i kvadet manes det til mobilisering og Raknarok. Gjennom kvadet rettet Garborg en hard sosialpolitisk kritikk mot den daværende makteliten. I Gjallarhorn bruker Habib norsk kulturarv og de største naturkreftene som et utgangspunkt for å varsle.

«Sola myrknar, jorda søkk i sjøen, dei ljose stjernene fell frå himmelen. Eld brenn Yggdrasil sine kvistar, og eit stort bål snerter skyene» (Voluspå)

The Who of Things
Koreograf: Marcelo Evelin

De brasilianske indianere så på alt i verden som menneskelig: Steinene, trærne, himmelen og regnet eksisterte for dem som en legemliggjøring av menneskeheten. De praktiserte også kannibalisme – de spiste fiendene sine, mesterne sine og menneskene de aktet, for å bevare den andre i seg selv.

The Who of Things bruker metaforen antropofag – eller subjektiv kannibalisme, som springbrett for å utløse ideen om den andre i oss. Med rytme som språk og ritualer som scenespråk, tilnærmer stykket seg økosystemet som en organisasjon av livsformer, fra kompleksiteten i en bikube til villdyrflokkens råskap.

Hinsides skakkjørt individualisme som gjennom tidene har opprettholdt kolonialismen, er søken etter en felles plattform, en tilstand av samhørighet, og en økende grad av menneskelighet for alle vesener.

ETTERSNAKK: Etter forestilling 22. september inviterer vi til ettersnakk med Hooman Sharifi, Mia Habib og Caroline Eckly! Samtalen ledes av Margrete Kvalbein. 

Kompaniets hjemmeside


Det å gå tilbake til naturen, urkreftene, det uforståelige og grunnleggende er blitt gjort mye i scenekunsten (...) men sjeldent har det vært så vellykket som akkurat her.

Hooman Sharifi

Teatersjef og koreograf

Carte Blanche

Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

Mia Habib

Dansekunstner og koreograf

Mia er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo med bachelor i koreografi.

Medvirkende

Koreografi:
Mia Habib
Marcelo Evelin
Lysdesign:
Ingeborg S. Olerud
Kostymedesign:
Indrani Balgobin
Marcelo Evelin
Lyddesign/Musikk:
Gunnar Innvær
Sho Takiguchi
Dansere:
Caroline Eckly
Dawid Lorenc
Mathias Stoltenberg
Miryam Garcia Mariblanca
Irene Vesterhus Theisen
Harald Beharie
Mia Habib
Adrian Bartczak
Einar Nikkerud
Noam Eidelman Shatil
Asher Lev
Ole Martin Meland
Guro Rimeslåtten
Judith Arupa (kun i The Who of Things)
Kjøp billetter
Kjøp billetter
icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus