Lær koreografien: Rosas danst Rosas

I 1983 laget Anne Teresa de Keersmaeker koreografien Rosas danst Rosas, som i 2011 dukket opp i Beyoncés musikkvideo Countdown. Problemet var bare at  Keersmaeker aldri ble spurt eller kreditert.

Danser seg selv
Rosas danst Rosas var premiereklar 6. mai 1983 med originalcastet Fumiyo Ikeda, Michèle Anne De Mey, Anne Teresa De Keersmaeker og Adriana Borriello. Som tittelen gjenspeiler ble koreografien en slags selvportrettstudie, og den enkle tittelen favner også hovedmomentet i strukturen; repetisjon. Strukturen er bygget opp rundt døgnfasene hvor første bevegelse er natt, andre morgen, tredje ettermiddag og til slutt et slags høygir der danserne danser repetativt uten å telle. I løpet av koreografien splittes danserne og gjør ulike kombinasjoner av bevegelsene (f.eks) 3-1, 1-2-1, 1-1-2, til de er fysisk utslitt. Musikken, laget av Thierry De Mey og Peter Vermeersch, ble - uvanlig nok - komponert samtidig som koreografien ble laget. I 1998 ble koreografien innspilt på en teknisk fagskole.

Plagiert av Beyoncé
Over 20 år senere dukket altså koreografien opp igjen i Beyoncé sin musikkvideo Countdown, som pr dags dato er sett 128 264 132 ganger på YouTube. Ett hundre og tjueåtte millioner ganger altså, rundt regnet! Det visuelle uttrykket var nærmest synkronisert opp mot originalen - og koreografien? -Identisk. De Keersmaeker ble nedringt av de største avisene i verden som lurte på om hun var sint eller beæret over tyveriet, men hun understreket at hun var ingen av delene.

En sammenligning av de to videoene (Selve Rosas dans Rosas starter 2:30 i videoen.)

"People asked me if I’m angry or honored. Neither, on the one hand, I am glad that Rosas danst Rosas can perhaps reach amass audience which such a dance performance could never achieve, despite its popularity in the dance world since 1980s. And, Beyoncé is not the worst copycat, she sings and dances very well, and she has a good taste! 

On the other hand, there are protocols and consequences to such actions, and I can’t imagine she and her team are not aware of it.To conclude, this event didn’t make me angry, on the contrary, it made me think a few things. Like, why does it take popular culture thirty years to recognize an experimental work of dance? 

A few months ago, I saw on Youtube a clip where schoolgirls in Flanders are dancing Rosas danst Rosas to the music of Like a Virgin by Madonna. And that was touching to see. But with global pop culture it is different, does this mean that thirty years is the time that it takes to recycle non-mainstream experimental performance? And, what does it say about the work of Rosas danst Rosas? In the 1980s, this was seen as a statement of girl power, based on assuming a feminine stance on sexual expression. I was often asked then if it was feminist. Now that I see Beyoncé dancing it, I find it pleasant but I don’t see any edge to it. It’s seductive in an entertaining consumerist way. 

Beyond resemblance there is also one funny coincidence. Everyone told me, she is dancing and she is four months pregnant. In 1996, when De Mey‘s film was made, I was also pregnant with my second child. So, today, I can only wish her the same joy that my daughter brought me."

Anne Teresa De Keersmaeker
October 10th, 2011

En klassiker
Koreografien har gjennom sine 33 år blitt en klassiker i danseverdenen, omfavnet av både amatører og profesjonelle har omfavnet  som oppvisningsnummer og øvingsetyde. Under kan du se Rosas video hvor blant annet barnehagebarn, guttegrupper og en bjørn (!) gjør koreografien.

Gjør det selv
Rosas har på sine hjemmesider laget en steg for steg introduksjon til å lære seg koreografien. De Keersmaeker selv introduserer, og musikken er tilgjengelig. Så hva venter du egentlig på?


Introduksjon

Bevegelser

Struktur

Koreografi

Rain, 29.–30. januar

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus