Noe nytt og anderledes

Trisha Brown døde i 2017. Vi ba norske dansekunstnere dele sine minner fra legendens kunstnerskap. 

L´amour Au Theatre - Foto: Stephanie Berger

Lise Nordal
Min største opplevelse med Trisha Brown Dance Company var faktisk på Det Norske Teatret i Oslo i 1983, med blant annet forestillingen Set and Reset Part 1 til musikk av Laurie Anderson. Jeg husker det som om det var i går.
Som ung dansekunstner i New York i perioden 1979 - 1981 ble kanskje Trisha Brown den koreografen som skulle påvirke mitt kunstnerskap som koreograf mest. Derfor var det en stor begivenhet for meg da hun kom til Oslo med kompaniet sitt for andre gang.
Trisha Brown representerte noe nytt og annerledes innenfor samtidsdansen enn det som var kjent i Norge den gang. Og gjør det kanskje fortsatt.

Content  Foto Tale Hendnes 8 Middels Beskaaret Lise

Lise Nordal

er danser, pedagog og koreograf og var tilknyttet Collage Dansekompani i over 20 år, de siste årene som kompaniets kunstneriske leder. Lise Nordal er koreograf og kunstnerisk leder av NorDans produksjoner.

Stine Nilsen
Jeg har mange minner fra Trisha Brown; alle de jeg så opp til som var dansere i London var inspirert av henne! Hun var jo den som lekte med teknikk og med det hverdagslige, med cool attitude og med humor. Og så samarbeidet hun med de store kunstnerne fra sin tid, Rauschenberg, Laurie Anderson.
Det første minnet er å være på Sadler’s Wells og se henne gjøre soloen (med ryggen mot oss hele tiden), hadde aldri sett en sånn artikulasjon og frihet. Men det var på after-talken at jeg virkelig skjønte at hun hadde en fin sans for humor, da hun fortalte hvordan hun hadde koreografer en hel sekvens på gulvet sånn at de stakkars studentene på bakerste rad (som hun selv hadde vært) skulle få en fin formasjon å se på.

Men mine sterkeste minner er å få møte koreografien hennes i studio: gjennom å rekonstruere Set and Reset/Reset med Candoco Dance Company, var jeg med på å lære bevegelsene, se improvisasjonen og oppbyggingen av stykket og forstå prinsippene bak koreografien hennes. Prinsippene er så fantastiske enkle for dette stykket:
Det handlet om å bli sett og ikke bli sett, være i linje,  leke med rommet på kantene (siden midten tradisjonelt sett var den viktigste plassen) og gjøre ting enkelt - keep it simple!  Samtidig er bevegelsesmaterialet utrolig komplisert og lekent, og gir utfordringer til alle danserne fordi man bestandig kan gjøre det enklere og klarere. 

Det er nesten en livsfilosofi dette her- keep it simple- iallfall har jeg gjort meg nytte av den tanken om at det enkle av og til er det som åpner opp for flest muligheter! 

Content  Foto Tale Hendnes 36 Middels Stine Web

Stine Nilsen

Etter sin danseutdannelse arbeidet Stine Nilsen i Norge og Storbritannia som frilans danser og gjestepedagog, før hun ble tatt opp som danser ved Candoco Dance Company i 2000. I 2007 tok hun over rollen som kunstnerisk co-direktør for Candoco er i dag kunstnerisk leder for CODA- Oslo International Dance Festival. 




A tribute to Trisha Brown, 9.–10. mars

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus