Å reise gjennom tåka

Tehus arrangeres på Dansens Hus dagen før kvinnedagen og sangerne Nelia Safaei, Afarin Nazarijou og Ooldouz Pouri er forteller om historien sin og hva som inspirerer dem. 

Barneforestilling 1

Tehus på Dansens Hus

Hva preger kvinnepoesi i henholdvis den vestlige verden og den østlige? Hvor finner vi likheter - og hvor ligger kulturell, religiøs og historisk differanse - og hvordan preger dette form og innhold; valør, ord og nyanser?

Nelia Safaei er spesialist i strengeinstrumentene Tar, Setar og Baglema, og har bakgrunn fra visuell kunst og grafikk, og en bachelorgrad i persisk litteratur, men hovedvekt på poesi og musikk. 

Hvordan startet du å synge?
Jeg begynte å synge da jeg ble invitert med som sanger og musiker i et iransk band.

Hvem inspirerer deg?
Jeg er inspirert av min musikklærer - en anerkjent iransk musiker, Hosein Alizadeh. Jeg startet egentlig musikkutdannelsen med å lære tradisjonelle iranske instrumenter, Tar og Setar fra en veldig dyktig musiker. Men jeg oppdaget at jeg også var velig begeistret for sang, da begynte jeg å ta sangtimer.

Hvordan velger du repertoire?
Jeg komponerer repertoaret mitt selv i relasjon til kvinnelig poesi og musikk, og min egen kvinnelighet. Diktene er skrevet av Simin Behbahany, en persisk fremtredende kontemporær kvinnelig lyriker.

Hvem bør komme på Tehus?
Det gleder meg stort om de som kommer og hører musikken blir dratt inn og interesserte. 

Hvordan tenker du når du synger? 
I orientalsk, og særlig persisk musikk er det viktigste man fokuserer på den følelsesmessige forbindelsen som oppstår mellom utøver og publikum. Denne interaksjonen er viktig for sangerens fremføring og stemning under selve opptredenen.

Hva mer!

Jeg har arbeidet med musikk i 20 år. Til tross for mange utfordringer har jeg aldri forlatt faget mitt. Dette er min måte å reise gjennom tåken på.

Ooldouz Pouri ble født i 1980 i Tabriz i Iran, og har helt siden barnsben av hatt en interesse for musikk, særlig lidenskapen til verdensmusikken er takket være hennes far. I tillegg til en master i fransk litteratur, tok Pouri et ettårig kurs med popmusikkinstruktøren Hamid Panahi, men ble i 2015 introdusert for persisk musikk av den prominente sangerinnen Mahsa Vahdat, og har fortsatt i den retningen siden. 

Hvordan startet du å synge?
Jeg startet med sang i barnehagen da jeg var fem år, jeg var alltid forsanger, og hadde fremvisninger for familie og venner siden da.

Hvem inspirerer deg?
Faren min har alltid inspirert meg, og vil alltid gjøre det. På et musikalsk nivå inspirerer solfege-læreren min Siavash meg.

Hvordan velger du repertoire?
Det kommer an på stemningen jeg er i, og hva slags stemning det er i tilstelningen jeg skal opptre ved.

Hva hører du selv på?
Jeg hører på alle type musikksjangre, men elsker jazz, poppete rock, klassisk musikk, iranske chansoner (viser. Red. anm) og Azer-tekster. (lyrikk fra Aserbajdsjan. Red. anm) Men jeg hører på nesten hva det skal være, på alle språk, så lenge det passer med stemningen jeg er i der og da.

Hvem bør komme på Tehus?
Jeg ser fram til å møte ulike typer mennesker som er interessert i alle typer musikk, det interessante er å sammenligne stemning fra ulike kulturer. 

Hvordan tenker du når du synger? 
Jeg tenker alltid som om jeg er den som har skrevet teksten, og setter meg i hans/hennes situasjon. Og så tenker jeg alltid på meg selv, og legger mine egne følelser i det når jeg synger. Da blir uttrykket forskjellig fra gang til gang.

Hva mer!
Sang har alltid vært mitt førstevalg i livet. Faktisk min første kjærlighet! I føler meg aldri helt alene, selv når jeg ikke har noen nære tilstede i livet mitt. Det føles som om jeg har noe, eller noen med meg hele tiden, som ingen kan ta i fra meg. Livet er enklere med sang.

Foajeen på Dansens Hus - Foto: Tale Hendnes

Afarin Nazarijou er instrumentalist og sanger fra Teheran 

Hvordan startet du å synge?
Jeg startet å spille piano da jeg var fem, men valgte Qanun (arabisk strengeinstrument. Red anm.) i musikkundervisningen og er utdannet innen dette instrumentet. Jeg fullførte min masterutdannelse i Performance practice ved Teheran Univeristy og etter dette deltok jeg på flere musikkfestivaler som Førdefestivalen, Ethno Sweden, Ethno on the road og Oslo World Music Festival.
Jeg er så heldig å få spille med Mahsa Vadhat og har deltatt i flere musikkinspillinger med henne.

Hvordan velger du repertoire?
Vi velger repertoaret sammen ved å tenke på stedet vi skal opptre, hvilket land og for hvilket publikum.

Hva hører du selv på?

Jeg lytter til musikk fra hele verden. Jeg elsker folkemusikk fra Iran, verdensmusikk, men også jazz, klassisk og rock (f.eks Pink floyd)

Hvem inspirerer deg?

Jeg henter inspirasjon fra musikken jeg hører på, og fra hvordan musikerne arbeider. Som for eksempel hvordan musikerne får ideer fra hverandre når de spiller, eller hvordan en komponist starter og avslutter en sang.

Hvem bør komme på Tehus?
Publikummet som kommer på Tehus kan være alle som elsker musikk og poesi. Kontrapunktet til Iransk musikk er poesi, og vi musikere uttrykker våre følelser via musikk og poesi

Hvordan tenker du når du synger? 
Når jeg spiller ser jeg for meg bilder, og ser på meg selv om en maler som gir hver note en farge. Når det er en sang som følger et dikt ser jeg for meg budskapet i diktet som en mental scene med ulike karakterer. På denne måten oppstår det et skuespill, og diktet fylles av musikken.

Hva mer!
Musikk gir oss en unik mulighet til å kommunisere på tvers av kulturer og bakgrunner. Sammen kan vi skape kunst med evig liv og felles fornøyelse. 

Giselle, 4.–7. mai

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus