Ekstraordinært og hverdagslig.
- Pris360
- SceneHovedscenen
De fleste kan dele Alan Lucien Øyens bekymring over vår urolige, digitale tid. Derfor er det kanskje ikke så underlig at han går analogt til verks i sin nye forestilling Still Life. Visuelt er malte landskaper framtredende sceniske elementer. Den menneskelige stemmen får analogt fokus i medvirkningen av lokale kor på hvert spillested. Tekst skaper en bro mellom det fysiske og verbale, det eksterne og interne, det ekstraordinære og det hverdagslige.
De to danserne, Daniel Proietto og Mirai Moriyama, er forestillingens sentrum. Begge to er bemerkelsesverdige utøvere som har beveget seg langt bort fra utgangspunktet samtidsdans, på jakt etter nye fysiske uttrykk. Moriama er en japansk danser, skuespiller og filmstjerne med en rekke filmer og TV-serier bak seg. Proietto er en erfaren danser med lang fartstid i winter guests, og har studert tradisjonell, japansk dans ved den prestisjetunge Fujima skolen.
Butoh er en avantgardistisk danseform som oppsto i Japan i kjølvannet av andre verdenskrig, og som søker det "vakre i det stygge".
Bakgrunnsstoff
Podcast: Alan Lucien Øyen
Sjangersjongløren
- Veldig lenge var jeg en danser som koreograferte. Nå er jeg mer en koreograf som setter opp teaterforestillinger, sier Alan Lucien Øyen i Dansens Hus´ podcast i forbindelse med hans nye forestilling Still Life. Dette er kanskje noe av det som er betegnende for utviklingen av hans kunstnerskap, siden han koreograferte sin første forestilling i 2004, og fram til i dag.
Ti spørsmål til Alan Lucien Øyen
Alan Lucien Øyen elsket og omdiskutert. Hvem er han, og hvorfor er han så opptatt av tekst, og hva tenker han om dansefeltet? Les Danseinformasjonens intervju.
Plukk og miks
Kjøper du billett til tre ulike forestillinger får du 30% rabatt.